Принципи за успех в предприемачеството
В книгата „How Three Harvard Business School Graduates Learned The Ten Rules of Successful Entrepreneurship”, Бил Мърфи интервюира около 150 души, включително мнозинство от предприемачи, завършили Harvard Business School.
Той стига до извода, че предприемачите с най-значителни резултати обикновено са прилагали основни принципи, макар и нецеленасочено, като повечето от тях могат да се научат.
1. Да направиш много пари набързо не е първата цел на предприемачите
Най-значителният принцип за успеха на предприемачеството е да се отдадеш на идеала на самото предприемачество и чак след това на конкретен бизнес модел или услуги/продукт. Тази двойна отдаденост помага хората със стартъпи да реагират на колебанията в пазара, като променят или се откажат от даден бизнес модел, услуги или продукти, които не работят добре.
Изпробването на различни идеи или прекарването на години в търсене на точната бизнес идея е често срещано, преди да се стигне до идеята, която отговаря на необходимостите на потребителите.
Друг често срещан факт е работата за други стартъпи, работата в областта на консултантските услуги, фирмите с венчър-капитали, или следването на по-традиционна кариера в големи структури, преди човек да стане предприемач.
2. Намиране на точната възможност
Ключовото предизвикателство е да се фокусирате преди всичко върху откриването на проблемите на потребителите, и след това да търсите решения, от които потребителите имат голяма нужда или искат, вместо върху решения, които просто би било хубаво да ги има.
Точното решение често идва от вашия личен и/или професионален опит, както и от вашите чувства, вашата интуиция и наблюдателност.
3. Изграждане на успешни екипи
Изграждането на успешния екип – вашият най-важен актив, е основополагащо за започването на бизнес. Трябва да съберете точните хора с най-добрите умения.
Подгответе свой екип, още преди да започнете. Това е оптималният начин да постигнете добри резултати– когато правилните хора са на правилното място и са се фокусирали заедно върху целите на бизнеса.
Бъдете сигурни, че екипът ви е всеотдаен и обича работата си, тъй като отдадеността вероятно е първото качество, необходимо за постигане на мотивация, решителност, постоянство и смелост. Да не говорим за упорита работа и в крайна сметка – успех.
4. Изпълнението е от критично значение
Предприемачеството е трудно, дори когато идеята е страхотна, екипът е добър, а условията са идеални. Доброто изпълнение включва съчетание от два фактора:
Първо, балансирайте своята предприемаческа нагласа в целите на бизнеса със способността да накарате екипа да гради проекта стъпка по стъпка.
Второ, продължавайте да се учите как да мотивирате и водите хората.
Лидерството несъмнено е голям проблем в предприемачеството. В тази област се изискват две основни качества.
Най-успешните предприемачи могат да работят както сами, така и в екип, без значение колко е голям екипът. Те могат да осъществят критичен индивидуален принос към своето начинание и да започнат воденето на екипа.
Най-успешните предприемачи имат способността да се доверяват на своята интуиция и инстинкти, дори когато това е в разрез с конвенционалните правила или принципи. По този начин сблъскването с опозиция или неблагоприятни условия развива самоувереността и едно вътрешно чувство за това какъв е правилният начин да се свършат нещата.
5. Бъдете наясно какво влияние имате
Най-важното нещо за успешното предприемачество не са парите.
Много успешни предприемачи, като Уорън Бъфет например, не променят стандарта си на живот. Тъй като са свикнали да поемат рискове, те не изпитват често срещания страх от бъдещето като другите хора, особено във времена на криза.
Естествено, парите са важни, но дотолкова, доколкото са необходими за управляването на бизнеса и поддържането на определен стандарт на живот. Много по-важни са две други неща:
Да споделяш с другите възможностите, които ти сам си видял и си осъществил, и
Да вършиш неща, които наистина оказват влияние върху живота на хората.
6. Бъдете наясно със своята социална и икономическа роля
Успешните предприемачи имат конкретна мисия, а именно – да работят за един по-добър свят. Това е вярно от няколко различни гледни точки:
Икономическа (да повишат стандарта на живот чрез иновация и да допринесат за глобалния ръст);
Финансова (да генерират стойност и просперитет);
Организационна (да трансформират структури и организации, да обновяват технологиите и конкуренцията);
Управленска (да насърчават следването на нови правила в лидерството и намаляването на риска);
Заетост (да създават работни места, да променят навиците за работа);
Социална (да поощряват колективното мислене, междукултурния обмен, социалната мобилност, толерантността, отвореността към нови идеи);
Екологична (да повишават стандартите за екологично и устойчиво развитие).
Без съмнение, тези шест основни принципа на предприемачеството са най-добрият кратък справочник за хората, които искат да разберат или да приложат мотивацията, която води тези пионери към едно ценно усилие – да накарат нещата в нашите общества да се раздвижат.